Sverige bloggar

Guide istället för blogg

Ett företag behöver inte alltid ha en blogg för att lyckas eller få trofasta kunder. Ibland räcker det med en genomtänkt guide. 

Det finns vissa branscher där bloggar är överflödiga. En bra företagsblogg kräver också mycket arbete och är nästan en deltidstjänst att sköta. Det är inte alla företag som har råd, eller är villiga, att spendera så mycket tid och pengar på en blogg. Men kunderna ska gärna få något slags mervärde ur företagssajten. Det kan vara ett sätt att kontakta er genom en livechatt, men gå gärna djupare än så.

Har man lite mer komplicerade tjänster och produkter kan man skapa sidor tillägnade att hjälpa kunden förstå dessa saker bättre. En guide är ett bra substitut för en blogg som man inte alls kräver lika mycket underhåll. Guider kan vara flera olika saker, men i grund och botten ska de hjälpa kunden att köpa rätt produkter och tjänster eller övertala kunden om varför de borde handla hos er.

Länna Sport har en stor webbshop som säljer sportutrustning och kläder. Deras guider fokuserar på att hjälpa kunden hitta rätt. Det kan vara svårt att köpa en cykel på nätet när man inte riktigt vet vad man behöver. För att få kunden att använda deras webbshop istället för att besöka en cykelbutik, har de skrivit en utförlig guide om vad man ska tänka på. De har också guider inom ishockey, skor, ute liv och mycket mer!

Säljer ni tjänster kan ni ha en guide som går igenom, steg för steg, hur tjänsten utförs. Om ni exempelvis erbjuder städning kan ni lista vad som händer från början till slut efter en kund lagt in en beställning på husstädning. Då vet kunden lite mer om vad han eller hon ska förvänta sig och det kan också vara ett smart sätt att övertyga kunden att beställa städhjälp från just ditt företag!